143(XXXIV). W roku szkolnym 2020/2021 inaugurujemy w trybie zwyczajnym XXXIV edycję Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Dążeniem organizatorów pozostanie również dokończenie jej w tym trybie.

     W związku z wprowadzeniem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rozwiązań prawnych dot. organizacji olimpiad w czasie epidemii (https://www.olimpiadabudowlana.pl/index.php/podstawy-prawne) należy jednak liczyć się z możliwością zastosowania szczególnych rozwiązań w trakcie trwania edycji. Obowiązującym Regulaminem dla zawodów pozostaje jego wersja z lipca 2019 r., ponieważ wprowadzony wiosną Aneks do Regulaminu pozostawał w mocy tylko do zakończenia poprzedniego roku szkolnego (https://www.olimpiadabudowlana.pl/index.php/regulamin).

     Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że w czerwcu ukazało się Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (https://www.olimpiadabudowlana.pl/images/stories/PDF/jednolity_tekst.pdf), które wprowadza chociaż przejrzystość w bardzo ubogich od 2002 r. przepisach dot. organizacji olimpiad (np. brak w rozporządzeniach określenia statusu prawnego olimpiad, czy zasad ich finansowania).

     Trudności z realizacją podstaw programowych kształcenia w zawodach w poprzednich dwóch latach powodowane strajkami nauczycieli, czy stanem pandemii, mające odzwierciedlenie w słabszych wynikach egzaminów zewnętrznych stanowią przyczynek do nie wprowadzania w bieżącej edycji zmian w Wykazie literatury obowiązującej na poszczególnych stopniach zawodów OWiUB (https://www.olimpiadabudowlana.pl/index.php/wykaz-literatury).

     Od roku szkolnego 2020/2021 baza adresatów OWiUB zostaje poszerzona (przynajmniej zgodnie z ministerialnymi rozporządzeniami – reforma ustroju szkolnego) o uczniów szkół branżowych II stopnia. Organizator Olimpiady dokona analizy stanu rekrutacji do szkół branżowych II stopnia i rozważy możliwości przedstawienia dla tej grupy uczniowskiej dodatkowej oferty udziału w zawodach.