Ogłoszenie 63(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
63(XXVII). 14 lutego 2014 r. Politechnika Warszawska otrzymała informację z Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej, że w dniu 7 lutego 2014 r. zostało przyjęte Sprawozdanie z organizacji i przeprowadzenia XXVII Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych w 2013 r. oraz rozliczenie finansowe zadania. Aktualnie Komitety Okręgowe i Komitet Główny Olimpiady prowadzą przygotowania do zawodów okręgowych w dniu 8 marca br. Bieżące informacje zamieszczane są w poszczególnych zakładkach naszej witryny internetowej.
Ogłoszenie 62(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
62(XXVII). 15 stycznia 2014 r. organizator OWiUB (Politechnika Warszawska) złożył w Ministerstwie Edukacji Narodowej Sprawozdanie z organizacji i przeprowadzenia XXVII Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych w 2013 r. Po zatwierdzeniu sprawozdania Komitet Główny OWiUB będzie mógł przystąpić do oficjalnych działań mających na celu przygotowanie i przeprowadzenie etapów okręgowego i centralnego XXVII edycji. Wkrótce zostaną uruchomione w naszej witrynie internetowej dwie nowe zakładki: "Rada Naukowa" i "CJZ" (Centralne Jury Zawodów), w których będą publikowane składy osobowe i informacje tych dwóch zespołów stałych Komitetu Głównego Olimpiady.
Ogłoszenie 61(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
61(XXVII). Zakończył się etap szkolny XXVII edycji OWiUB i komitety organizacyjne wyższego szczebla Olimpiady aktualnie kończą sporządzanie sprawozdań z jego przebiegu – 20 grudnia br. w zakładce „Szkoły olimpijskie” opublikujemy pełne zestawienie statystyczne oraz rozpoczniemy aktualizację wykazu szkół (i witryn internetowych szkół) uczestniczących w zawodach Olimpiady w roku szkolnym 2013/2014. Przedstawimy także sposób przydziału Komitetom Okręgowym miejsc na zawody okręgowe z wcześniej ogłoszonej centralnej puli, tj. 691 miejsc.
Osiągnięte wyniki tegorocznego etapu szkolnego w statystyce są porównywalne z wynikami z ostatnich kilku edycji, a zważywszy opóźnienia logistyczne wynikające z przeciągającego się podpisywania umowy z MEN na organizację Olimpiady i jednoczesne wdrażanie nowego Regulaminu OWiUB – skalę przeprowadzonych zawodów szkolnych i ich rezultaty można uznać za sukces.
STARTUJĄCYM W XXVII EDYCJI OWIUB SZKOŁOM,
UCZESTNIKOM ZAWODÓW II i III STOPNIA,
ICH OPIEKUNOM
I ORGANIZATOROM OLIMPIADY
ŻYCZYMY
SUKCESÓW
W OLIMPIJSKIM
2014 ROKU |
_______________./\. ____________ __>_<_ _____________Ѽ.\/ Ѽ ___________;->( ɕѼ Ҩ . ___________@.♥ '(█) ♥ *$ ________Ѽ "( ()♥t (Ѽ)o*♥* _______(█),-♥.-Ѽ _Q@,0 ɕ(█) ____________>o*oѼ @.< _________o`-.♥.-@""-Q '♥~@' ______♥.'`Ѽ ♥ *Ѽ ɕҨ ‘♥ @`-.) ____Ѽ o (█). @* '-@Ѽ ’Q.*(█)’Ѽ __________Ѽ -♥-'Ѽ ♥._ Ѽ _______@.♥ '*Q ♥ *(█), @.♥ '* ___.♥' @ _ ɕ♥ _.-'~♥-. @ ´(♥)`-*.o __.(█)* ♥ ..-' (Ѽ) o *.(Ѽ) 0 *(█)`) _________(Ѽ ) '-._♥__(Ѽ)@ ____;--♥' ♥Ҩ 0‘(Ѽ) Q o *♥ * Ѽ ♥ ___ * (Ѽ)._♥__* .Q.~ ♥- ♥Ҩ. 0 () Q ♥*'. _(█)* ♥ *‘ o * ♥ _(█)Q~ ♥Ҩ __Ѽ♥__(█) _____________▓▓▓▓▓___________ __________▓▓▓▓▓▓▓▓▓__________ |
Komitet Główny Olimpiady dziękuje wszystkim Komitetom Szkolnym za wkład pracy w przygotowanie tematów, przeprowadzenie zawodów oraz wyłonienie ich zwycięzców. Za sprawą wprowadzonej karty „zgłoszenia udziału szkoły w zawodach” wysiłek szkoły i Komitetu Szkolnego OWiUB nie pozostanie bezimiennym. Uczestnikom zawodów szkolnych gratulujemy nie tylko uzyskanych wyników, ale również samego udziału w rywalizacji, chęci i odwagi sprawdzenia zdobywanej wiedzy.
Wprowadzanym Regulaminem OWiUB zmianom przyświeca zasadniczy cel – położenie jeszcze większego akcentu na jakość w Olimpiadzie (nawet kosztem zmniejszenia wskaźników ilościowych). Osiąganiu tego celu ma służyć transparentność stosowanych procedur. Szczególny temu wyraz chcemy dać w sposobie kwalifikacji na zawody uczestników i w obszarze ich oceniania.
Pragniemy także poinformować, że ukazała się zapowiadana publikacja Komitetu Głównego poświęcona ostatnim pięciu edycjom Olimpiady. Zamierzamy po 1 egzemplarzu książki bezpłatnie przekazać każdej szkole biorącej udział w XXVII edycji zawodów, jednak ze względu na okres świąteczno-noworoczny i obowiązek złożenia w MEN sprawozdania za 2013 r. wysyłkę planujemy zrealizować w połowie stycznia 2014 r.
Ogłoszenie 60 (XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
60(XXVII). Na pożegnanie. Na świecie rozpoczął się okres huraganów i tornad, a na naszej zielonej wyspie w Europie nawet przestał szumieć las, bo na boczny tor został odstawiony największy szkodnik jakiego zna Olimpiada w całej swojej historii.
To ten szkodnik, otaczając się z księżyca wziętymi doradcami, odpowiadał za finanse w Ministerstwie Edukacji Narodowej od 2007 r. Oni razem doprowadzili ruch szkolnych olimpiad na skraj przepaści – tego nigdy nie zapomnimy: http://www.kgof.edu.pl/media.php. W przypadku Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych mrożona przez 4 lata (2005-2008) dotacja ulegała w następnych latach obniżaniu o ok. 50 tys. zł rocznie (to tyle, co obecnie wynoszą wydatki z dotacji na etap okręgowy!). W sierpniu 2010 r. MEN podjął nawet próbę obniżenia dotacji na kolejne 3 lata aż o ponad połowę, jednak groźba zamknięcia olimpiad przez organizatorów wymusiła na ministerstwie wycofanie się z tego zamiaru. W "Gazecie Prawnej" z 12.02.2010 r. prof. Henryk Samsonowicz (niekwestionowany autorytet nie tylko w dziedzinie historii) w wypowiedzi na temat finansowania olimpiad szkolnych użył sformułowania, że zabieranie przez MEN pieniędzy olimpiadom, to gorsze niż zbrodnia. Ponadto, gdyby nie wsparcie finansowe prywatnych firm, realizacja tego publicznego (zapisanego w ustawie o systemie oświaty) zadania już dawno zostałaby zaprzestana.
Za lukrowanym na stronie internetowej MEN wizerunkiem kryje się naga prawda, jaką ów szkodnik pozostawił. Chociażby:
- przegrana w Trybunale Konstytucyjnym sprawa zasad rekrutacji do przedszkoli,
- ogromne wydatki na bezsensowną kampanię promującą obowiązek szkolny 6-latków (np. jeden spot telewizyjny za 6 mln zł, to za tyle co wynosi roczna dotacja na wszystkie olimpiady szkolne),
- beznadziejna nowa podstawa programowa kształcenia zawodowego, przede wszystkim obniżająca jego dotychczasową jakość,
- potwierdzona przez Trybunał Konstytucyjny niezgodność z Konstytucją warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
Chyba wystarczy, bo dalsze błądzenie mogłoby doprowadzić nawet do Trybunału Stanu.
Bye-bye.
Ogłoszenie 59(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
59(XXVII). W dniu 18 października 2013 r. w Warszawie na obrady plenarne zebrał się Komitet Główny OWiUB. Było to pierwsze spotkanie Komitetu Głównego po podpisaniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 9 września 2013 r. umowy na organizację i przeprowadzenie trzech kolejnych edycji Olimpiady przez Politechnikę Warszawską i przekazaniu organizatorowi informacji o tym fakcie w dniu 20 września br.
Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej prof. dr hab. inż. Henryk Zobel poinformował o zmianie na funkcji Przewodniczącej Komitetu Głównego OWiUB – zgodnie z § 2 pkt. 2.2.2. ust. a) Regulaminu Olimpiady, który wszedł w życie wraz z podpisaniem przywołanej powyżej umowy. W związku z przejściem na emeryturę dotychczasowej Przewodniczącej dr inż. Anny Jankowskiej na funkcję Przewodniczącej Komitetu Głównego OWiUB Dziekan powołał dr inż. Martę Sitek, adiunkta na Wydziale Inżynierii Lądowej PW. Dziekan i członkowie Komitetu Głównego złożyli gorące podziękowania Annie Jankowskiej za przewodniczenie Komitetowi Głównemu Olimpiady przez ponad 13 lat (od 15.06.2000 do 18.10.2012). Komitet Główny dokonał wyboru Anny Jankowskiej na funkcję swojej Wiceprzewodniczącej, która z ramienia Prezydium Komitetu Głównego OWiUB będzie kierować pracami Rady Naukowej.
Również w związku z przejściem na emeryturę pełnomocnika Komitetu Głównego Olimpiady w okręgu z siedzibą w Bydgoszczy mgr inż. Tadeusza Nowaka, nastąpiła zmiana na tej funkcji. Zebrani podziękowali Tadeuszowi Nowakowi za ponad 20-letni okres (11.03.1993 – 18.10.2013) wzorowego pełnienia funkcji: członka Komitetu Głównego, pełnomocnika i Przewodniczącego Komitetu Okręgowego OWiUB w Bydgoszczy. Do pełnienia funkcji po Tadeuszu Nowaku została powołana obecna Dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Bydgoszczy, mgr inż. Magdalena Popielewska.
W części roboczej obrad Komitet Główny zapoznał się z informacjami o podejmowanych działaniach organizatora Olimpiady od zakończenia Finału Centralnego XXVI edycji w Nowym Sączu, mających na celu możliwość dalszego kontynuowania OWiUB. O wszystkich istotnych wydarzeniach informowaliśmy na bieżąco w poszczególnych miejscach witryny internetowej Olimpiady i są one dalej w ciągłej publikacji.
Komitet Główny dokonał analizy zgłoszeń szkół do zawodów Olimpiady w roku szkolnym 2013/2014. Mimo upływu terminu (15 października br.) jeszcze nie wszystkie szkoły, które potencjalnie mogą uczestniczyć w zawodach Olimpiady, dokonały zgłoszenia – przesłania do Komitetów Okręgowych Karty zgłoszenia udziału szkoły w zawodach okręgowych XXVII OWiUB”. Na obecną chwilę stopień wykonania tego zadania jest wprost proporcjonalny do dotychczasowych wyników szkół i uczniów oraz poziomu organizacji zawodów w poszczególnych okręgach w poprzednich edycjach. Komitet Główny postanowił, że powyższe zgłoszenia mogą być jeszcze przyjmowane do zakończenia etapu szkolnego (do 30 listopada br.), jednak do czasu ustalenia ogólnopolskiej liczby uczniów klas IV i III w szkołach o profilu budowlanym, nie będzie możliwe dokonanie proporcjonalnego podziału miejsc – ustalenie liczby uczestników zawodów w poszczególnych okręgach. Komitet Główny podjął Uchwałę w sprawie właściwości terytorialnej okręgów w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych (opublikowana w zakładce „Etap okręgowy”) i tym samym otworzył ścieżkę dla ustalenia przynależności szkół do okręgów. Więc, pozostaje czekać na zakończenie przyjmowania zgłoszeń ze szkół.
Ponadto Komitet Główny rozpoczął prace nad zagadnieniami, które wymagają rozwiązań w związku z wejściem w życie nowego Regulaminu Olimpiady. Są to m. in.:
- promocja podmiotów współuczestniczących w organizowaniu Olimpiady i nowe relacje ze sponsorami Olimpiady,
- nagradzanie i wyróżnianie osób związanych z organizacją Olimpiady, w tym tworzenie list kandydatów do nagród i wyróżnień,
- praca członków Komitetu Głównego w zespołach stałych; skompletowane zostało Kolegium Pełnomocników, które wykonuje swoją pracę od rozpoczęcia XXVII edycji Olimpiady, rozpoczęły się konsultacje nad trybem prac Rady Naukowej i regulaminem pracy Centralnego Jury Zawodów oraz nad powołaniem składów osobowych tych dwóch zespołów stałych,
- Rada Naukowa zamierza zwrócić się do Komitetów Szkolnych z prośbą o przekazywanie wraz z listą kandydatów do zawodów okręgowych tematów zawodów szkolnych, które m. in. pełniłyby funkcję wytycznych dla opracowania tematów zawodów wyższych stopni – zgodność z podstawą programową,
- modyfikacja dotychczasowej formy opracowywania tematów na zawody okręgowe; rozważane jest opracowywanie tematów tych zawodów z wartością punktową zbliżoną do siebie we wszystkich zadaniach,
- ustalanie liczby uczestników zawodów centralnych przed rozstrzygnięciem wyników zawodów okręgowych oraz kompletowanie list uczestników zawodów wyższego stopnia i publikowanie ich w witrynie internetowej Olimpiady,
- wydanie opóźnionej o rok (z powodu nie wystarczających środków finansowych) publikacji obejmującej ostatnie 5 lat OWiUB; wszelkie opinie, uwagi, propozycje, sugestie, czy deklaracje przygotowania materiałów do druku tego wydawnictwa powinny zamknąć się datą 30 listopada br.
- zmiany w dotychczasowej strukturze wydatków na zawody okręgowe i centralne w związku ze zmianami organizacyjnymi głównie podczas zawodów okręgowych.
Prace wokół powyższych zagadnień będą kontynuowane w zespołach, a o ich rezultatach będziemy informować na stronie internetowej Olimpiady.
Ogłoszenie 58(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
58(XXVII). W dniu 15 października 2013 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie organizacyjno-informacyjne (o charakterze roboczym), dotyczące realizacji zadania publicznego pn. "Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016". W spotkaniu uczestniczyły osoby koordynujące prace związane z organizacją i przebiegiem Olimpiady (po jednej z każdego Komitetu Głównego), przedstawiciele trzech departamentów Ministerstwa Edukacji Narodowej: Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ekonomicznego, Jakości Edukacji oraz Administrator Bezpieczeństwa Informacji w MEN. Była to realizacja ustaleń podjętych w czasie spotkania w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej 28 stycznia br. (sic!), z przedstawicielami Komitetów Głównych Olimpiad.
Tematem spotkania były trzy kwestie:
1. Zasady rozliczania dotacji.
2. Ochrona danych osobowych uczestników olimpiad.
3. Zmiany legislacyjne dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania (w tym laureatów
i finalistów olimpiad przedmiotowych).
ad1) Wg złożonych sprawozdań w roku szkolnym 2012/2013 w olimpiadach zawodowych uczestniczyło 61 640 uczestników, w olimpiadach przedmiotowych - 83 850, a w olimpiadach interdyscyplinarnych - 93 533. Ponad 2 300 uczniów uzyskało uprawnienia do zwolnienia z egzaminów, w tym 831 laureatów. Przypominamy - w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych tytuły laureata uzyskało 32 uczestników. Przedstawiciele ministerstwa przypomnieli określone w ogłoszeniu o otwartym konkursie na organizację i przeprowadzenie olimpiad (więc znane organizatorom) zasady rozliczania dotacji. Przedstawiciele organizatorów olimpiad wskazywali na absurdalność niektórych zapisów, głównie finansowych (autorstwa podobno ministerstwa finansów), znacznie utrudniających wykonywanie podjętych i zapisanych w umowach z MEN zadań. Przedstawiciel Olimpiady Matematycznej poinformował, że organizator tej olimpiady nie podjął negocjacji z MEN w kwestii Ramowego Regulaminu Olimpiady, kwestionując zgodność jego ogłoszenia z podstawą prawną (rozporządzeniem MENiS w sprawie organizacji olimpiad z 2002 r.). Komitet Główny OWiUB podziela stanowisko Olimpiady Matematycznej, jednak organizator OWiUB zdecydował się prowadzić negocjacje w powyższym zakresie z powodu własnej, oddolnej inicjatywy zmiany Regulaminu OWiUB podjętej przy powołaniu Komitetu Głównego Olimpiady na nową 5-letnią kadencję w grudniu 2012 r.
ad2) Administrator Bezpieczeństwa Informacji w MEN przedstawił wybrane zagadnienia ochrony danych osobowych uczestników turniejów i olimpiad na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Przede wszystkim cisną się na usta gratulacje tempa zajęcia się zagadnieniem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (sic!!!). Stosowanie ustawy do gromadzenia i przetwarzania danych osobowych uczestników olimpiady budzi wiele wątpliwości i kontrowersji ze strony organizatorów. Np.czy potrzebna jest zgoda uczestnika na publikację wyników zawodów, w szczególności w internecie? Co z publikacją zdjęć uczestników, laureatów lub finalistów? Jeżeli tak, to kto może podjąć taką zgodę, jeżeli uczestnik jest niepełnoletni? Administrator Bezpieczeństwa Informacji w MEN zobowiązał się zwrócić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o wyjaśnienia w powyższych kwestiach. Przy braku pełnej koordynacji ze strony MEN, póki co, każdy organizator olimpiady musi zmierzyć się z tematem ... samodzielnie.
ad3) Przedstawiciel Departamentu Jakości Edukacji poinformował o Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniającym rozporządzenie (po raz 29!) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, wchodzącym generalnie w życie od 1 września 2014 r. - nie zmieniającym nic w zakresie uprawnień laureatów i finalistów olimpiad zawodowych. Natomiast ani słowem przedstawiciele MEN nie wspomnieli o wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. - opis w Ogłoszeniu 57(XXVII), który podważa prawną stronę nie tylko przedmiotowego rozporządzenia, ale niezgodność z Konstytucją tej części ustawy o systemie oświaty z 1991 r. i daje Sejmowi 18 miesięcy czasu na jej zmianę. Cóż, nawet tak obiektywne zjawisko jakim jest czas wydaje się upływać nie dla wszystkich równo, a w niektórych miejscach - aż się zatrzymał!
Ogłoszenie 57(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
57(XXVII). Kończy się okres radosnej twórczości Ministerstwa Edukacji Narodowej w stanowieniu prawa na doraźne potrzeby. W dniu 24 września 2013 r. Trybunał Konstytucyjny rozpatrując wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich orzekł w wyroku, że obecnie obowiązujące uregulowanie w drodze rozporządzenia warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów jest niezgodne z Konstytucją RP i utraci moc obowiązującą w ciągu 18 miesięcy.
Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich podyktowany został licznymi skargami osób pokrzywdzonych przez częste zmiany prawa oświatowego. Wskazane w art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy o systemie oświaty z 1991 r. sprawy odnoszą się do zasadniczych celów ustawy związanych z realizacją konstytucyjnego prawa do nauki, ale ustawodawca powierzył ministrowi uregulowanie w drodze rozporządzenia zagadnień, które nie są określone w ustawie. Minister Edukacji Narodowej od 2000 r. aż 29 razy zmieniał rozporządzenie dot. warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (!). I chociaż minister tworzył w tym okresie prawo o charakterze samoistnym, a nie wykonawczym, to ani razu „nie pochylił się” nad ciągle powtarzanymi postulatami środowiska związanego z kształceniem zawodowym, aby zwolnić w całości z egzaminu zawodowego (egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe) garstkę zwycięzców olimpiady z wybranej dziedziny wiedzy zawodowej – co roku kilkudziesięciu laureatów i finalistów OWiUB w zestawieniu z ponad 7 tys. uczniów ostatnich klas techników budowlanych w kraju.
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że:
- skoro zagadnienia regulowane ustawą o systemie oświaty są bezpośrednio związane z konstytucyjnym prawem człowieka, ich istota powinna zostać określona w ustawie. Jeżeli jednak pewne kwestie mają być regulowane w rozporządzeniu, to ustawodawca winien tak skonstruować przepis upoważniający, by wytyczne dotyczące treści rozporządzenia cechował określony poziom szczegółowości,
- możliwość łatwego i arbitralnego zmieniania przepisów rozporządzenia w zakresie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, powoduje że system oświaty przestaje być stabilny. Godzi to z kolei w konstytucyjne prawo do nauki. Niepewne są bowiem reguły, na podstawie których uczeń ma być oceniany, klasyfikowany i promowany.
Ponadto Rzecznika Praw Obywatelskich w swoim wniosku do Trybunału Konstytucyjnego odniósł się także do kwestii związanych z olimpiadami:
- art. 22 ust. 2 pkt. 4 lit. f ustawy o systemie oświaty przewiduje możliwość zwalniania z części lub całości sprawdzianów i egzaminów laureatów i finalistów konkursów i olimpiad przedmiotowych. Przepis ten może jednak budzić wątpliwości ze względu na brak uregulowania kwestii podstawowych z punktu widzenia jego prawidłowej realizacji. Pojęcie konkursów i olimpiad przedmiotowych nie zostało zdefiniowane w ustawie o systemie oświaty, choć używane jest ono w kontekstach wydających się wymagać szczególnej precyzji pojęciowej (oprócz zwolnień ze sprawdzianów i egzaminów, zgodnie z art. 90i ustawy, laureaci i finaliści mogą również otrzymać stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania). Kwestia zasad przeprowadzania konkursów i olimpiad została uregulowana w rozporządzeniu wydanym na podstawie odrębnego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 22 ust. 2 pkt. 8 ustawy o systemie oświaty. Na tej podstawie wydane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.). W tym rozporządzeniu zawarta została definicja konkursów i olimpiad przedmiotowych.
Komitet Główny Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych od wielu lat w składanych do MEN sprawozdaniach z realizacji OWiUB postuluje określenie statusu prawnego olimpiad. Od 2002 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej praktycznie nie uczyniło nic w kwestii nowelizacji podstaw prawnych ruchu szkolnych olimpiad, natomiast ogłasza krótkotrwałe projekty w postaci otwartych konkursów z przeciągającymi się procedurami na organizację olimpiad, adoptując do regulaminów konkursów konstrukcje prawne z innych sfer życia społeczno-gospodarczego, zamiast doskonalić prawo oświatowe.
- należy także zauważyć, że art. 22 ust. 2 pkt. 4 ustawy o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do sporządzenia wykazu konkursów i olimpiad, które upoważniają do zwolnienia ze sprawdzianów i egzaminów. Decyzja o uznaniu danego konkursu za pozwalający na zwolnienie z egzaminu należy zatem do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, która, bez upoważnienia ustawowego, publikuje na swojej stronie internetowej odpowiednią listę. Zwolnienie ze sprawdzianu lub egzaminu stanowi wyjątek od konstytucyjnej gwarancji równości. Kryterium wyróżnienia uczniów, którzy będą mogli skorzystać z tej możliwości musi być zatem wskazane szczególnie precyzyjnie, a wykaz konkretnych olimpiad i konkursów upoważniających do zwolnienia powinien być tworzony w oparciu o precyzyjne i niearbitralne ustawowe kryteria. Ich brak oznacza zaś, że upoważnienie nabiera cech upoważnienia blankietowego, co czyni je niezgodnym z art. 92 ust. l Konstytucji.
- pozostałe kwestie takie jak zasady dopuszczania uczniów do sprawdzianów i egzaminów, przedmioty, jakie obejmują, formę w jakiej są przeprowadzane, zasady ich oceniania i udostępniania sprawdzonych arkuszy do wzglądu uczniom i ich rodzicom, kwestie możliwości prostowania pomyłek (np. w podliczaniu punktacji), zasady dostosowywania sprawdzianów i egzaminów do potrzeb uczniów niepełnosprawnych lub mających specyficzne problemy w uczeniu się, ustalanie kryteriów do stworzenia wykazu konkursów i olimpiad, które pozwalają na zwolnienie ze sprawdzianów i egzaminów czy tryb unieważniania sprawdzianów i egzaminów, pozostawione są do uregulowania w rozporządzeniu bez wskazania w ustawie jakichkolwiek wytycznych co do jego treści. Opisane kwestie wydają się być tymczasem podstawowe dla uregulowania istotnej z punktu widzenia praw i wolności jednostki materii przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów. Upoważnienie zawarte w art. 22 ust. 2 pkt. 4 o systemie oświaty pozostawia organowi upoważnionemu swobodę samodzielnego uregulowania całości materii. Stanowi zatem naruszenie art. 92 ust. l Konstytucji.
Więcej w witrynie Trybunału Konstytucyjnego:
http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2013/rozprawy.htm - sygnatura K 35/12 z 24.09.2013 r.
Ogłoszenie 56(XXVII)
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
56(XXVII). Od dnia 9 września 2013 r., tj. od daty podpisania przez Ministerstwo Edukacji Narodowej umowy na zorganizowanie i przeprowadzenie kolejnych edycji OWiUB, Politechnika Warszawska realizuje XXVII edycję Olimpiady. Zakończył się tym samym znacznie wydłużony procedurami MEN okres przygotowawczy, zapoczątkowany ogłoszeniem w dniu 7 marca 2013 r. otwartego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego – olimpiad uczniowskich w trzech kolejnych latach szkolnych. Zdarzenia z powyższego okresu na bieżąco relacjonowaliśmy na naszej stronie internetowej, a podpisana umowa jest wynikiem trudnych negocjacji pomiędzy oferentem (PW) i zleceniodawcą (MEN).
Przy nadarzających się okazjach będziemy powracać do krytycznych ocen stosowanych przez MEN procedur, jednak w tej chwili rzeczą najważniejszą jest próba nadgonienia straconego czasu. Prosimy o zapoznanie się z zaktualizowanymi zakładkami na naszej stronie, dotyczącymi realizacji OWiUB od roku szkolnego 2013/2014.
Ogłoszenie 55n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
55n. W dniu 20 września 2013 r. Politechnika Warszawska otrzymała skierowaną przez Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej informację, że sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem merytorycznym z realizacji zadania pn. „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013" w roku 2013 zostało przyjęte.
Ogłoszenie 54n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
54n. W dniu 12 września 2013 r. na prośbę Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej Politechnika Warszawska złożyła wyjaśnienia do sprawozdania końcowego w ramach realizacji zadania publicznego pn. „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013", dotyczącego realizacji w 2013 r. umowy MEN/2010/DZSE/2522 z dnia 9 listopada 2010 r.
Ogłoszenie 51n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
51n. W dniu 2.8.2013 r. Politechnika Warszawska złożyła w Ministerstwie Edukacji Narodowej Korektę oferty na organizację i przeprowadzenie XXVII, XXVIII, XXIX Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych będącą wynikiem rozpoczętych w dniu 28 czerwca br. negocjacji z przedstawicielami organizatora Olimpiady. W ramach korekty przedłożony został nowy Regulamin Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, który powstał po wprowadzeniu negocjowanych korekt do projektu Regulaminu OWiUB złożonego w ofercie z dnia 5 kwietnia br.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 53n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
53n. Zgodnie z poprzednim ogłoszeniem przedstawiamy katalog najistotniejszych zmian w organizacji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, które zostały zawarte w nowym Regulaminie OWiUB. Regulamin upublicznimy wraz z podpisaniem umowy na organizację Olimpiady.
1. Nowe zadania Komitetów Szkolnych:
- zgłoszenie przez szkołę udziału w Olimpiadzie do 30 września każdego roku,
- odebranie oświadczenia od każdego uczestnika o zapoznaniu się z Regulaminem OWiUB i o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby Olimpiady.
2. Wprowadzenie pojęcia uczestnika rezerwowego.
3. Przypisanie szkół do okręgów.
4. Inny sposób ustalania wskaźnika procentowego przy kwalifikacji na zawody okręgowe.
5. Centralne sprawdzanie prac uczestników zawodów okręgowych.
6. Możliwość uzyskania tytułu finalisty po zawodach okręgowych.
7. Zmiany w strukturze i formach pracy Komitetu Głównego Olimpiady.
8. Ranking szkół w miejsce klasyfikacji szkół w zawodach.
9. Określenie trybu odwoławczego w zawodach.
Przypominamy:
- prace nad nowym Regulaminem OWiUB zostały zapoczątkowane wraz z rozpoczęciem bieżącej kadencji Komitetu Głównego (styczeń 2013 r.),
- w okresie zawodów okręgowych i centralnych ostatniej edycji projekty zmian były szeroko konsultowane wśród uczestników i organizatorów,
- przy opracowaniu nowego Regulaminu Olimpiady musiały być uwzględnione zapisy ramowego regulaminu ustalonego dla olimpiad przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 52n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
52n. W dniu 19 sierpnia 2013 r. Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej skierował do podpisania przez Prorektora ds. Studenckich Politechniki Warszawskiej, Prof. dr hab. inż. Władysława Wieczorka umowę dotyczącą realizacji zadania publicznego pn. "Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016", tj. XXVII, XXVIII, XXIX Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Oznacza to zakończenie przewidzianego regulaminem konkursu z dnia 7 marca 2013 r. etapu negocjacji pomiędzy MEN a oferentem. Obecnie umowa oczekuje na rozpatrzenie i podpisanie przez organizatora OWiUB - Politechnikę Warszawską.
Po podpisaniu umowy przez obie Strony (Ministra Edukacji Narodowej i Politechnikę Warszawską) Komitet Główny Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych niezwłocznie ogłosi założenia XXVII edycji Olimpiady. Natomiast niezależnie od powyższego, przed rozpoczęciem roku szkolnego 2013/2014 na stronie internetowej Olimpiady zostanie opublikowany ramowy katalog przygotowywanych zmian w organizacji OWiUB.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 50n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
50n. Udzielenie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedzi w przedmiocie proponowanych przez Politechnikę Warszawską (oferenta) rozwiązań, będących wynikiem negocjacji, do dnia 12 lipca br. nie nastąpiło - patrz Ogłoszenie 49n.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 49n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
49n. W ramach trwających negocjacji, w dniu 2 lipca 2013 r. oferent przekazał do Ministerstwa Edukacji Narodowej projekty Regulaminu OWiUB i kalkulacji kosztów realizacji zadania w latach 2013, 2014, 2015 i 2016 uwzględniające proponowane rozwiązania podczas przeprowadzonych w dniu 28 czerwca br. w MEN negocjacji. Udzielenie odpowiedzi przez MEN ma nastąpić w dniu 12 lipca br.
Jednocześnie, w dniu 2 lipca 2013 r. wpłynęło z Ministerstwa Edukacji Narodowej pismo skierowane do Przewodniczącej Komitetu Głównego OWiUB (DZSE-AM-5026-256/13 z dnia 26.06.2013 r.) o treści:
"w związku ze zbliżającym się okresem rozpoczęcia realizacji zadania publicznego pn. "Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016" oraz wnioskow zgłaszanych przez przedstawicieli poszczególnych Komitetów Głównych Olimpiad w czasie spotkań negocjacyjnych w MEN, o których mowa w § 2 pkt. 8 regulaminu konkursu, zwracam się z uprzejmą prośbą o przekazanie informacji dotyczącej terminów poszczególnych etapów Olimpiady w roku szkolnym 2013/2014.
W celu ułatwienia planowania powyższych terminów, na stronie www.men.gov.pl, w zakładce Z Życia szkoły/Uczeń zdolny/Olimpiady, znajduje się zestawienie, przygotowane na podstawie informacji przekazanych przez Państwa w złożonych ofertach konkursowych. Przygotowując niniejszą informację uprzejmie proszę o umożliwienie udziału wszystkim zainteresowanym uczniom, poprzez analizę terminów innych olimpiad o zbliżonej lub pokrewnej tematyce.
Uprzejmie proszę o informację zwrotną w powyższym, do 12 lipca br. na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.."
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 48n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
48n. W dniu 28 czerwca 2013 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie konsultacyjne dot. złożonej w dniu 5 kwietnia br. przez Politechnikę Warszawską konkursowej oferty na organizację i przeprowadzenie Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016.
W spotkaniu uczestniczyli:
- ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej: Artur Matejkowski – koordynator olimpiad szkolnych nadzorowanych przez MEN,
- ze strony Politechniki Warszawskiej: Anna Jankowska – Przewodnicząca Komitetu Głównego OWiUB i Andrzej Oniszczuk – Kierownik Organizacyjny OWiUB.
Tematyka spotkania koncentrowała się wokół spraw przewidzianych do negocjacji regulaminem otwartego konkursu ofert.
1. Przedstawiciele oferenta przyjęli do wiadomości dokonany przez MEN podział przyznanej dotacji na poszczególne lata budżetowe (2013, 2014, 2015, 2016) i podjęli się zadania dostosowania kosztorysu zadania do wysokości przyznanej dotacji na każdy rok, składając jednocześnie wyjaśnienia zasadności poniesienia wydatków na poszczególne kategorie.
2. W przedmiocie zakresu realizacji zadania dyskusja dotyczyła złożonego w ramach oferty projektu nowego Regulaminu, ponieważ z niego wynikają wszystkie zadania organizatora Olimpiady. Nastąpiło uzgodnienie, w których punktach Regulaminu oferent dokona nowych zapisów.
3. Nie omawiano osobno harmonogramu realizacji zadania, ponieważ będzie on wynikał z Regulaminu OWiUB i powinien być poprzedzony przyjęciem tego Regulaminu.
W ramach rozpoczętych negocjacji przedstawiciele oferenta zadeklarowali złożenie możliwie szybko korekty oferty konkursowej. Zaakceptowanie korekty przez strony negocjacji (oferenta - Rektora Politechniki Warszawskiej i zleceniodawcę – Ministra Edukacji Narodowej) spowoduje możliwie szybkie złożenie sprawozdania z realizacji obecnej 3-letniej umowy i otworzy drogę do podpisania umowy na organizację kolejnych trzech edycji OWiUB, ponieważ jednym z warunków kontynuacji przedsięwzięcia przez Politechnikę Warszawską jest jego ciągłość. Po podpisaniu umowy Politechnika Warszawska już jako organizator ogłosi Regulamin OWiUB i harmonogram realizacji zadania. Istnieje jeszcze szansa ogłoszenia założeń nowej edycji OWiUB przed rozpoczęciem roku szkolnego 2013/2014.
W przypadku zakończenia negocjacji bez uzgodnień stron co do korekty oferty konkursowej Politechnika Warszawska złoży sprawozdanie końcowe z realizacji przedsięwzięcia od 1993 r., poda je do wiadomości publicznej i zakończy organizowanie Olimpiady.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 47n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
46n. W związku z licznymi zapytaniami dot. organizacji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych w następnym roku szkolnym Komitet Główny Olimpiady uprzejmie informuje, że dopiero w dniu 26 czerwca br., o godz. 14-tej otrzymał z Ministerstwa Edukacji Narodowej drogą telefoniczną propozycję ustalenia terminu spotkania celem przeprowadzenia przewidzianych regulaminem konkursu negocjacji (patrz Ogłoszenie 45n). 27 czerwca br. zaproponowaliśmy odbycie spotkania jeszcze w tym samym dniu o godz. 11-tej. Z powodu braku wolnych sal w MEN termin spotkania został uzgodniony na dzień 28 czerwca 2013 r., o godz. 11.00 - o jego rezultatach poinformujemy w dniu odbycia spotkania.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 46n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
46n. 17 czerwca 2013 r. minął miesiąc jak Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło Wykaz ofert, którym przyznano dotację, wraz z kwotą dofinansowania, w ramach rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert pn. „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016" – szczegóły w Ogłoszeniu 43n. Ponieważ wysokość przyznanej dotacji jest niższa niż wysokość środków wnioskowanych w przedłożonej ofercie, regulamin konkursu przewiduje przed podpisaniem umowy zlecającej realizację zadania publicznego negocjowanie: budżetu do wysokości przyznanej dotacji, harmonogramu i zakresu realizacji zadania (w tym Regulaminu Olimpiady).
MEN popełnia grzech zaniechania dialogu z potencjalnym organizatorem kolejnych edycji OWiUB. Nie rozumiemy miesięcznej (jak dotychczas) zwłoki ze strony ministerstwa w podjęciu negocjacji tym bardziej, że przedłożona oferta przewiduje ogłoszenie przez organizatora szczegółowych wytycznych, w tym terminarza poszczególnych etapów zadania najpóźniej w czerwcu. Do tej pory oferent - Politechnika Warszawska nie otrzymał jakiejkolwiek oceny merytorycznej przedłożonej w dniu 5 kwietnia 2013 r. oferty. Oferentowi nie są znane wyniki wg kryteriów oceny oferty, w tym Karta oceny (§ 4 i § 5 Regulaminu otwartego konkursu ofert).
W oczekiwaniu na podjęcie dialogu włączamy się w debatę społeczną nad priorytetowym problemem MEN - sprawą sześciolatków.
Sanepid demaskuje ministra edukacji narodowej ws. przyjęcia sześciolatków do szkół
Sanepid: MEN manipuluje danymi o gotowości szkół do przyjęcia sześciolatków
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 43n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
43n. W dniu 17 maja 2013 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło Wykaz ofert, którym przyznano dotację, wraz z kwotą dofinansowania, w ramach rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert pn. „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016":
Ogłoszenie o otwartym konkursie ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego na organizację i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016
1. 18 olimpiad przedmiotowych, których laureaci i finaliści zgodnie z § 60 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) są zwolnieni z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu:
suma przyznanych kwot 16 792 539 zł (zwiększono o 1 052 539 zł)
wysokość kwoty ogłoszonej w konkursie 15 740 000 zł
2. 9 olimpiad tematycznych, których laureaci i finaliści, zgodnie z § 112 wymienionego powyżej rozporządzenia, są zwolnieni z części pisemnej egzaminu zawodowego, związanych z obszarami kształcenia zawodowego, w tym Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych:
suma przyznanych kwot 3 899 993 zł (zmniejszono o 597 007 zł)
wysokość kwoty ogłoszonej w konkursie 4 497 000 zł
3. 8 innych olimpiad interdyscyplinarnych, przedmiotowych, z przedmiotów dodatkowych lub tematycznych, zgłoszonych w ofertach, które zostały przez Ministra Edukacji Narodowej uznane za ważne z punktu widzenia systemu edukacji oraz których dofinansowanie było możliwe w ramach środków przewidzianych w konkursie na ten cel:
suma przyznanych kwot 1 791 468 zł (zmniejszono o 475 532 zł)
wysokość kwoty ogłoszonej w konkursie 2 267 000 zł
Razem na 3 lata przyznano kwotę 22 484 000 zł. Wysokość kwoty ogłoszonej w konkursie – 22 504 000 zł. 20 000 zł nie rozdysponowano. Olimpiadom dotychczas organizowanym i zakwalifikowanym do otrzymania kolejnej dotacji przyznano kwoty identyczne jak w poprzednim okresie 3-letnim! Ze szczegółowej analizy powyższego ogłoszenia wynika, że wysokość obecnej dotacji w stosunku do realizacji zadania „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013” zmniejszyła się o kwotę 152 409 zł (zgodnie z aktualizacją zestawienia ofert z dnia 18 listopada 2010 r. trzyletnia kwota dotacji wynosiła 22 636 409 zł). Ponadto m. in. kosztem zmniejszeń kwot ogłoszonych w konkursie w grupach olimpiad 2. i 3. lub zaprzestania dotowania niektórych olimpiad w grupie 3. planuje się dofinansować w grupie 1. nową Olimpiadę Języka Hiszpańskiego w kwocie 541 849 zł i przeznaczyć środki na organizację międzynarodowej Olimpiady Geograficznej w Polsce w kwocie 638 700 zł.
Oferent – Politechnika Warszawska do czasu otrzymania od Ministerstwa Edukacji Narodowej pisemnej odpowiedzi na złożoną ofertę organizacji XXVII, XXVIII i XXIX edycji Olimpiady nie będzie komentował wyników konkursu.
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 45n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
45n. W dniu 5 czerwca 2013 r. Prorektor ds. Studenckich Politechniki Warszawskiej, prof. dr hab. inż. Władysław Wieczorek przekazał do Ministerstwa Edukacji Narodowej pismo następującej treści:
Pani Joanna Wrona Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej Al. J. Ch. Szucha 25, 00-918 Warszawa |
W odpowiedzi na pismo DZSE-AM-5026-206b/13 z dnia 21.05.2013 r. uprzejmie informuję:
Oferent – Politechnika Warszawska do czasu przeprowadzenia przewidzianych regulaminem konkursu negocjacji z ogłoszeniodawcą (§ 2 pkt. 8 załącznika nr 1 do ogłoszenia) nie może przekazać innych informacji odnośnie kolejnej edycji Olimpiady w roku szkolnym 2013/2014, niż przedłożone w ofercie na organizację i przeprowadzenie Olimpiady z dnia 5.04.2013 r. Uprzejmie przypominamy, że zgodnie ze złożoną ofertą szczegółowe wytyczne, w tym terminarz poszczególnych etapów zadania powinniśmy przygotować i ogłosić najpóźniej w czerwcu.
W kwestii zwolnienia na mocy § 112 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) laureatów i finalistów z etapu pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub z etapu pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oferent – Politechnika Warszawska wnioskowałaby o:
1) pozostawienie bez zmian w 2014 r. wykazu zawodów z Klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego obowiązującej do 1 września 2012 r. Na prośbę Ministerstwa Edukacji Narodowej uzasadnienie do przedmiotowej regulacji zostało złożone w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN w dniu 13 maja 2010 r. pismem Komitetu Głównego OWiUB L.dz. 709/XXIII,
2) dodanie w 2014 r. wykazu zawodów w budowlanym obszarze kształcenia (B) z Klasyfikacji szkolnictwa zawodowego obowiązującej po 1 września 2012 r. o symbolach cyfrowych jak w poniższej tabeli.
Nazwa Olimpiady /turnieju zawodowego |
Oferent /Organizator |
Zwolnienie z etapu pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w 2014 r. (stary egzamin) |
Zwolnienie z etapu pisemnego egzaminu zawodowego w 2014 r. (nowy egzamin) |
Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych |
Politechnika Warszawska |
- technik budownictwa - technik dróg i mostów kolejowych - technik urządzeń sanitarnych - technik drogownictwa - technik budownictwa wodnego |
- technik budownictwa (311204) - technik budownictwa wodnego (311205) - technik drogownictwa (311206) - technik dróg i mostów kolejowych (311207) - technik urządzeń sanitarnych (311209) - technik renowacji elementów architektury (311210) |
Kierownik Organizacyjny OWiUB
Ogłoszenie 44n
- Szczegóły
- Komitet Główny OWiUB
44n. Miesiąc przed zakończeniem zajęć edukacyjnych w roku szkolnym, to w zdrowym systemie oświatowym ostatni dzwonek na przynajmniej zapowiedź tego, co czeka zainteresowanych w nowym roku szkolnym.
W przypadku Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych Komitet Główny (powołany w grudniu 2012 r. na kadencję 2013-2017) planował przekazać do szkół przed wakacjami w czerwcu br. szczegółowe informacje o organizacji kolejnej XXVII edycji OWiUB.
Bieżącą datę (29.05.2013 r.) poprzedzają następujące zdarzenia:
1. 7 marca 2013 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło otwarty konkurs ofert na powierzenie realizacji zadania publicznego na organizację i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016, a miało to nastąpić wcześniej.
2. 19 marca 2013 r. MEN zmodyfikował terminy składania ofert z 29 marca na 5 kwietnia br. oraz ogłoszenia wyników konkursu z 6 maja na 10 maja br.
3. 5 kwietnia 2013 r. Politechnika Warszawska złożyła ofertę na organizację i przeprowadzenie XXVII, XXVIII i XXIX Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, w tym projekt – opracowywanego od grudnia 2012 r., konsultowanego wśród organizatorów i uczestników oraz dostosowanego do ramowego (ogłoszonego przez MEN w ramach konkursu) – nowego Regulaminu OWiUB.
4. Do 10 maja 2013 r. MEN ogłosił tylko wyniki oceny formalnej ofert i zapowiedział przesunięcie terminu ogłoszenia wyników konkursu do 20 maja br. Oferta Politechniki Warszawskiej była jedyną związaną z kształceniem zawodowym w obszarze budownictwa.
5. W dniu 17 maja 2013 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło Wykaz ofert, którym przyznano dotację, wraz z kwotą dofinansowania, w ramach rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert pn. „Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016" – szczegóły w Ogłoszeniu 43 n. Ponieważ wysokość przyznanej dotacji jest niższa niż wysokość środków wnioskowanych w przedłożonej ofercie, regulamin konkursu przewiduje przed podpisaniem umowy zlecającej realizację zadania publicznego negocjowanie: budżetu do wysokości przyznanej dotacji, harmonogramu i zakresu realizacji zadania (w tym Regulaminu Olimpiady).
6. Do 29 maja 2013 r. MEN nie zaproponował Politechnice Warszawskiej terminu przeprowadzenia negocjacji, natomiast w piśmie z dnia 21 maja br. zwrócił się o podanie do 5 czerwca br. informacji odnośnie kolejnej edycji olimpiady w roku szkolnym 2013/2014: a) zawodów w oparciu zarówno o starą, jak i nową podstawę prawną (w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego), w których laureaci i finaliści OWiUB są zwolnieni z etapu pisemnego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub z etapu pisemnego egzaminu zawodowego, b) terminarza poszczególnych etapów XXVII OWiUB.
W powyższych okolicznościach Komitet Główny Olimpiady nie może ogłaszać założeń kolejnej edycji OWiUB – status prawny organizatora przysługuje Politechnice Warszawskiej do 31 sierpnia 2013 r., tj. do zakończenia obowiązywania zawartej z MEN umowy z dnia 9.11.2010 r. na zorganizowanie i przeprowadzenie Olimpiady w latach szkolnych 2010/2011, 2011/2012, 2012/2013. Zdarzenia, które nastąpią w ciągu najbliższych trzech miesięcy będą podawane do publicznej wiadomości i komentowane przez Komitet Główny OWiUB na bieżąco w kolejnych ogłoszeniach na stronie internetowej Olimpiady.
Kierownik Organizacyjny OWiUB