Program Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
Zakres programowy Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych powiązany jest z treścią aktualnych podstaw programowych kształcenia w zawodach zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa w branży budowlanej, uwzględnia efekty kształcenia wynikające z ich treści oraz określone w ustawie o systemie oświaty ogólne cele organizacji olimpiad dla młodzieży służących odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia, wspomaganiu zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, a także lepszemu przygotowaniu uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub do wykonywania zawodu. Program uwzględnia również elementy z obszaru kształcenia ogólnego: matematyki, fizyki i chemii.
Program Olimpiady w szczególności obejmuje:
- Umiejętności z zakresu technicznego rysunku budowlanego oraz czytania dokumentacji projektowej.
- Podstawową wiedzę z zakresu historii architektury.
- Umiejętność rozpoznawania pracy podstawowych elementów konstrukcyjnych stosowanych w budownictwie.
- Wiedzę dotyczącą zagospodarowania terenu budowy i umiejętność odczytania takich projektów.
- Umiejętność planowania robót ziemnych i doboru środków technicznych do ich wykonywania.
- Znajomość harmonogramów robót budowlanych i umiejętność ich sporządzania.
- Wiedzę z zakresu organizacji i technologii robót stanu surowego i wykończeniowego oraz umiejętności kontrolowania ich wykonywania.
- Wiedzę z zakresu najnowszych materiałów, technologii i rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w budownictwie.
- Znajomość podstawowych zasad organizacji i technologii robót remontowych.
- Znajomość zasad bezpiecznej pracy na budowie.
- Umiejętność sporządzania kosztorysów budowlanych i korzystania z ich treści oraz sporządzania dokumentacji przetargowej.
- Wiedzę i umiejętności w zakresie organizacji małych zespołów.
Olimpiada ma charakter trójstopniowych indywidualnych zawodów uwzględniających stopniowanie trudności na poszczególnych etapach. W zawodach I stopnia (szkolnych) uczestnik powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami wymaganymi do uzyskania z przedmiotów zawodowych ocen bardzo dobrych. W zawodach II stopnia (okręgowych) – niezbędnymi do uzyskania ocen celujących. Natomiast w zawodach III stopnia (centralnych) – wymagany jest zakres wiedzy i umiejętności na poziomie rozszerzonym w obszarze podstaw programowych kształcenia w dziedzinie wiedzy budowlanej. Ze zgodnością programu OWiUB z podstawami programowymi kształcenia wiąże się umieszczanie Olimpiady w wykazie olimpiad tematycznych związanych z wybraną dziedziną wiedzy uprawniających do zwolnienia z przystąpienia do części pisemnej egzaminu zawodowego we wszystkich zawodach w budownictwie.
Programowym założeniem OWiUB jest traktowanie wiedzy zawodowej jako zintegrowanej całości osadzonej na fundamentach wykształcenia ogólnego, dlatego nie jest formułowana tematyki wiodąca dla poszczególnych edycji. Program OWiUB jest wyrazem realizacji zasady kształcenia zróżnicowanego, odpowiadającego z jednej strony zainteresowaniom, potrzebom i możliwościom uczniów z drugiej potrzebom społecznym wyrażającym się między innymi na rynku pracy.