W trosce o wzrost prestiżu zawodów budowlanych, podniesienie na wyższy poziom kształcenia zawodowego i promocję wyboru studiów kształcących inżynierów budownictwa organizację Finałów Centralnych powierzamy również mniejszym ośrodkom edukacyjno-gospodarczym – dotychczas: Wieluń (3-krotnie), Bytom (2-krotnie), Wodzisław Śląski (2-krotnie), Augustów (2-krotnie), Ostrołęka, Ostrzeszów, Głuchołazy, Nowy Sącz.

W 2025 roku gospodarzami XXXVIII Finału Centralnego OWiUB są:

Prowadzony przez Powiat Pilski Zespół Szkół Budowlanych od wielu lat osiąga bardzo dobre wyniki w zawodach okręgowych w Bydgoszczy i w zawodach centralnych Olimpiady. Odnotowane sukcesy w tym roku to: tytuł „Srebrnej Szkoły” w Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025, nagroda specjalna w finale organizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Edukacji Narodowej konkursu Obiektyw Obywatelski, nagroda „PASJONACI” Ministra Edukacji za całokształt dydaktycznych i wychowawczych osiągnięć, a także wybitne zasługi na rzecz rozwijania uzdolnień uczniów dla Anny Winkler – nauczycielki przedmiotów zawodowych budowlanych, opiekunki olimpijczyków.

Komitet Główny Olimpiady po rozpatrzeniu wspólnie z gospodarzami Finału możliwości organizacyjnych ustalił limity kwalifikacji liczby uczestników na zawody centralne w Pile:

  • zgodnie z Regulaminem OWiUB do zawodów zostanie zakwalifikowanych 36 reprezentantów okręgów – po 3 najlepszych z 12 okręgów niezależnie od liczby uzyskanych punktów w zawodach okręgowych, 42  uczestników według ogólnopolskiej listy, którzy w zawodach II stopnia uzyskali najwyższą liczbę punktów oraz 2 najlepszych reprezentantów szkoły gospodarza zawodów niezależnie od ogólnych zasad kwalifikacyjnych – razem 80 uczniów. 

W wyniku przeprowadzonych w poprzedniej edycji przez Komitet Główny konsultacji wśród organizatorów i uczestników Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych przeważyła opinia o wprowadzeniu częściowej zmiany w formule zawodów centralnych:

  • bez naruszania zapisów Regulaminu OWiUB w zawodach finału XXXVIII edycji w części B zostanie wprowadzona innowacja polegająca na zastąpieniu dotychczasowej formy tematów jednym zadaniem tematycznym złożonym z trzech części punktowanych w skali od 1 do 10 pkt. każda. Będzie to zadanie mające na celu sprawdzenie umiejętności zastosowania nabytej wiedzy w praktycznym działaniu – na podobieństwo egzaminu zawodowego w technikach.