58(XXVII). W dniu 15 października 2013 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie organizacyjno-informacyjne (o charakterze roboczym), dotyczące realizacji zadania publicznego pn. "Organizacja i przeprowadzenie olimpiad w latach szkolnych 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016". W spotkaniu uczestniczyły osoby koordynujące prace związane z organizacją i przebiegiem Olimpiady (po jednej z każdego Komitetu Głównego), przedstawiciele trzech departamentów Ministerstwa Edukacji Narodowej: Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ekonomicznego, Jakości Edukacji oraz Administrator Bezpieczeństwa Informacji w MEN. Była to realizacja ustaleń podjętych w czasie spotkania w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej 28 stycznia br. (sic!), z przedstawicielami Komitetów Głównych Olimpiad.

    Tematem spotkania były trzy kwestie:

    1. Zasady rozliczania dotacji.

    2. Ochrona danych osobowych uczestników olimpiad.

    3. Zmiany legislacyjne dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania (w tym laureatów

        i finalistów olimpiad przedmiotowych).

   ad1) Wg złożonych sprawozdań w roku szkolnym 2012/2013 w olimpiadach zawodowych uczestniczyło 61 640 uczestników, w olimpiadach przedmiotowych - 83 850, a w olimpiadach interdyscyplinarnych - 93 533. Ponad 2 300 uczniów uzyskało uprawnienia do zwolnienia z egzaminów, w tym 831 laureatów. Przypominamy - w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych tytuły laureata uzyskało 32 uczestników. Przedstawiciele ministerstwa przypomnieli określone w ogłoszeniu o otwartym konkursie na organizację i przeprowadzenie olimpiad (więc znane organizatorom) zasady rozliczania dotacji. Przedstawiciele organizatorów olimpiad wskazywali na absurdalność niektórych zapisów, głównie finansowych (autorstwa podobno ministerstwa finansów), znacznie utrudniających wykonywanie podjętych i zapisanych w umowach z MEN zadań. Przedstawiciel Olimpiady Matematycznej poinformował, że organizator tej olimpiady nie podjął negocjacji z MEN w kwestii Ramowego Regulaminu Olimpiady, kwestionując  zgodność jego ogłoszenia z podstawą prawną (rozporządzeniem MENiS w sprawie organizacji olimpiad z 2002 r.). Komitet Główny OWiUB podziela stanowisko Olimpiady Matematycznej, jednak organizator OWiUB zdecydował się prowadzić negocjacje w powyższym zakresie z powodu własnej, oddolnej inicjatywy zmiany Regulaminu OWiUB podjętej przy powołaniu Komitetu Głównego Olimpiady na nową 5-letnią kadencję w grudniu 2012 r.

    ad2) Administrator Bezpieczeństwa Informacji w MEN przedstawił wybrane zagadnienia ochrony danych osobowych uczestników turniejów i olimpiad na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Przede wszystkim cisną się na usta gratulacje tempa zajęcia się zagadnieniem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (sic!!!). Stosowanie ustawy do gromadzenia i przetwarzania danych osobowych uczestników olimpiady budzi wiele wątpliwości i kontrowersji ze strony organizatorów. Np.czy potrzebna jest zgoda uczestnika na publikację wyników zawodów, w szczególności w internecie? Co z publikacją zdjęć uczestników, laureatów lub finalistów? Jeżeli tak, to kto może podjąć taką zgodę, jeżeli uczestnik jest niepełnoletni? Administrator Bezpieczeństwa Informacji w MEN zobowiązał się zwrócić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o wyjaśnienia w powyższych kwestiach. Przy braku pełnej koordynacji ze strony MEN, póki co, każdy organizator olimpiady musi zmierzyć się z tematem ... samodzielnie.

   ad3) Przedstawiciel Departamentu Jakości Edukacji poinformował o Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniającym rozporządzenie (po raz 29!) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, wchodzącym generalnie w życie od 1 września 2014 r. - nie zmieniającym nic w zakresie uprawnień laureatów i finalistów olimpiad zawodowych. Natomiast ani słowem przedstawiciele MEN nie wspomnieli o wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. - opis w Ogłoszeniu 57(XXVII), który podważa prawną stronę nie tylko przedmiotowego rozporządzenia, ale niezgodność z Konstytucją tej części ustawy o systemie oświaty z 1991 r. i daje Sejmowi 18 miesięcy czasu na jej zmianę. Cóż, nawet tak obiektywne zjawisko jakim jest czas wydaje się upływać nie dla wszystkich równo, a w niektórych miejscach - aż się zatrzymał!