88(XXIX). Zgodnie z Harmonogramem XXIX edycji OWiUB w dniu 23 października 2015 r. w Warszawie odbyło się posiedzenie Komitetu Głównego Olimpiady poświęcone sprawom bieżącym i kierunkom zmian po 2015 r.

        Komitet Główny zapoznał się ze stanem deklaracji startu szkół w XXIX OWiUB – termin zgłoszeń do Komitetów Okręgowych Olimpiady upłynął w dniu 30 września br. Na podstawie sprawozdań zgłoszeń szkół z poszczególnych okręgów w zakładce „Szkoły olimpijskie” prezentujemy zestawienie ogólnopolskie oraz wykaz szkół (w tym adresy witryn internetowych) deklarujących start w zawodach w roku szkolnym 2015/2016 i przypominamy tryb przeprowadzenia etapu szkolnego. W porównaniu do roku szkolnego 2014/2015 liczba szkół zgłoszonych do zawodów pozostała na tym samym poziomie – w XXVIII OWiUB 171 szkół, w XXIX OWiUB 169 szkół. Zmniejszyła się natomiast liczba uczniów klas IV i III w szkołach startujących w Olimpiadzie z 11 182 (XXVIII OWiUB) do 9 853 (XXIX OWiUB). Spadku o 12 % w żadnym razie nie powstrzymało propagandowe ogłoszenie przez MEN roku szkolnego 2014/2015 „Rokiem Szkoły Zawodowców”, chociaż ministerstwo publicznie głosi odmienne przeświadczenie.

        Przed Komitetami Szkolnymi OWiUB teraz zadanie przeprowadzenia zawodów szkolnych i zgłoszenia kandydatów na zawody okręgowe – do 30 listopada 2015 r. W zakładce „Wzory: oświadczenia, zgłoszenia” znajduje się Wzór zgłoszenia listy kandydatów do zawodów okręgowych.

        Komitetowi Głównemu Olimpiady zostało przedstawione sprawozdanie z konferencji Centralnego Jury Zawodów OWiUB. Wypracowane przez CJZ wnioski Komitet Główny rozpatrywał z uwzględnieniem wyników Ankiety konsultacyjnej dot. organizacji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Ankieta wraz z wynikami zbiorczymi została opublikowana w zakładce „Nowe perspektywy”. W wyniku przeprowadzonych powyższych konsultacji Komitet Główny OWiUB opowiada się generalnie za doskonaleniem rozwiązań programowo-organizacyjnych wprowadzonych Regulaminem Olimpiady z 2013 r. Wprowadzanie zasadniczych zmian w organizacji Olimpiady nie powinno być podyktowane tylko bieżącymi potrzebami (np. dostosowaniem słusznego z punktu widzenia szkół wyższych dotychczasowego programu OWiUB do wprowadzonej nowej mocno okrojonej podstawy kształcenia zawodowego), ale także uwzględniać nowe perspektywy dla kształcenia zawodowego – zapowiedź wygaszania szkół gimnazjalnych, tym samym wydłużenia okresu kształcenia w szkołach zawodowych i ... wprowadzenia kolejnych nowych podstaw programowych kształcenia.

       Rada Naukowa i Centralne Jury Zawodów otrzymały od Komitetu Głównego OWiUB wytyczne do wprowadzenia zmian merytorycznych podczas zawodów okręgowych i centralnych (w ramach obecnie obowiązującego Regulaminu Olimpiady) już rozpoczętej edycji OWiUB, np.:

- treści opracowanych tematów zawodów okręgowych i centralnych powinny być recenzowane przez Radę Naukową również pod kątem jednoznaczności sformułowań: uczeń jednoznacznie interpretuje polecenia zawarte w tematach, a oceniający podziela i stosuje ustalone dla wszystkich Zespołów Sprawdzających kryteria oceniania. W Centralnym Jury Zawodów powinien zostać opracowany katalog zasad oceniania – ogólny dla wszystkich zadań,

- przed opracowaniem tematów na zawody okręgowe i centralne Rada Naukowa powinna skonsultować ich zakres ze specjalistami od kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych,

- po zakończeniu etapu szkolnego Rada Naukowa powinna ogłosić w swoim Komunikacie dodatkowy zakres wymagań wiedzy, umiejętności i kompetencji na etapie centralnym zawodów,

- uznając, że czas przeznaczony na wykonanie podczas zawodów zadań w dotychczasowej formie i liczbie nie jest wystarczający, należy wprowadzić większą liczbę tematów (zadań) za mniejszą maksymalną liczbę punktów, ułatwi to jednocześnie osiągnięcie celów w zakresie jednoznaczności interpretacji poleceń.

 

http://www.olimpiadabudowlana.pl/images/XXVIII/100lecie-PW_medium.jpg