74(XXVIII). Obradujące w Warszawie w dniu 16 października 2014 r. Kolegium Pełnomocników Komitetu Głównego Olimpiady zajmowało się oceną uwarunkowań organizacji kolejnej edycji OWiUB w roku szkolnym 2014/2015.

     Z analizy „Kart zgłoszeń udziału szkoły w zawodach okręgowych XXVIII Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych” wynika, że liczby szkół i uczniów klas IV i III utrzymują się na ubiegłorocznym poziomie – odpowiednio w granicach 170 szkół i przekracza 11 tys. uczniów. W witrynie internetowej Olimpiady w zakładce „Szkoły olimpijskie” (za trybem przeprowadzenia etapu szkolnego) został zaktualizowany wykaz szkół deklarujących przeprowadzenie zawodów szkolnych XXVIII edycji w poszczególnych okręgach. Zaktualizowane zostały także przekierowania do stron internetowych tych szkół.

     Zebrani uznali, że ogłoszona i prowadzona przez MEN wielka akcja propagandowa pod hasłem „Rok szkoły zawodowców” nijak się ma do organizacji OWiUB – ministerstwo choćby jednym słowem nie wspomina w niej o organizowanych olimpiadach tematycznych (zawodowych), których jednym z podstawowych celów jest rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania kształceniem zawodowym. Organizatorzy olimpiad popularyzują szkolnictwo zawodowe nie przez jeden rok, a – latami. Z powyższych względów o akcji MEN nie będziemy już więcej wspominać.

     Kolegium przeanalizowało treść znowelizowanego w nagłym trybie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. Politechnika Warszawska proponowała w trwającym procesie legislacyjnym wprowadzenie ramowego regulaminu olimpiad jako załącznika do rozporządzenia. Takie rozwiązanie eliminowałoby występujące kontrowersje i nieporozumienia na linii MEN – organizator olimpiady oraz różnorodność interpretacyjną przepisów będących podstawą tworzenia regulaminów olimpiad. Uwaga organizatora OWiUB nie została przez MEN przyjęta. Ministerstwo nadal pozostawia sobie możliwość łatwego i arbitralnego zmieniania szczegółowych zasad organizacji, w tym dotowania, co powoduje że system organizacji olimpiad nie jest stabilny (niepewne są reguły ich organizacji). Takie traktowanie olimpiad wcześniej, czy później skończy się podobnie jak stało się to z potraktowaniem przez Trybunał Konstytucyjny rozporządzenia dot. warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, bowiem przypominamy, że już przy tej okazji Rzecznik Praw Obywatelskich wskazał, że „pojęcie konkursów i olimpiad nie zostało zdefiniowane w ustawie o systemie oświaty, choć używane jest ono w kontekstach wydających się wymagać szczególnej precyzji pojęciowej”.

     Ponadto kończy się finansowany ze środków unijnych projekt „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”, a Ośrodek Rozwoju Edukacji nie opracował jeszcze założeń systemowych wspierania ucznia zdolnego, polegających na przygotowaniu propozycji zmian legislacyjnych (w szczególności o charakterze organizacyjnym i finansowym). Sprawa stała się nawet przedmiotem interpelacji poselskiej byłej minister edukacji narodowej, Katarzyny Hall. Z kolei we wrześniu br. media nagłośniły bałagan organizacyjny przy realizacji ogólnopolskich olimpiad dla gimnazjalistów.

     Zgodnie z zapowiedziami z czerwca br. została przyjęta koncepcja dostosowania programu OWiUB do podstawy programowej kształcenia w zawodach wdrażanej od 2012 r. :

     1. XXVIII edycja OWiUB w roku szkolnym 2014/2015 będzie pilotażową dla dostosowania programu OWiUB do nowej, powszechnie krytykowanej w środowisku szkół budowlanych (chociażby podczas spotkania organizatorów Olimpiady z opiekunami olimpijczyków podczas ostatniego Finału Centralnego na Politechnice Lubelskiej z udziałem Lubelskiego Kuratora Oświaty), podstawy programowej kształcenia w zawodach. Dostosowaniem zostanie objęty zakres treści tematów zawodów II stopnia (okręgowych) przygotowywanych przez Komitet Główny Olimpiady. Przygotowanie tematów zawodów I stopnia (szkolnych) nie wymaga nowych wytycznych – Regulamin OWiUB w § 2 pkt. 2.4.3. ust. c) „przygotowanie tematów zawodów szkolnych skorelowanych z podstawą programową oraz tematyką i poziomem Olimpiady” wymienia spośród głównych zadań Komitetu Szkolnego, który autonomicznie i szczegółowo ustala zasady i organizację przebiegu tych zawodów. Również przygotowanie tematów zawodów III stopnia (centralnych) nie wymaga koniecznych zmian, ponieważ § 4 pkt. 4.2.5. ust. a) pozwala wymagać od uczestnika tego etapu zawodów poziomu wiedzy i umiejętności w zakresie wykraczającym poza treści podstaw programowych przedmiotów z dziedziny wiedzy budowlanej. Ponadto adresatem tematów etapu centralnego jest tylko 80 najlepszych uczestników zawodów okręgowych i już z tytułami finalisty (jeżeli uzyskali w zawodach II stopnia 40 pkt.). Wynik uzyskany w zawodach centralnych w praktyce nie ma już wpływu na uzyskanie zwolnienia z części pisemnej egzaminu zawodowego, natomiast powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom szkół wyższych wobec kandydatów na studia wyrażonych w nadaniu tytułu laureata.

     2. Wiodącym zawodem w Olimpiadzie, tak jak w dotychczasowej jej historii, pozostanie zawód technik budownictwa – o największym zasięgu w systemie kształcenia budowlanego. Zakres treści tematów zawodów okręgowych będzie nakierowany na sprawdzenie wiedzy i umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych, których uczący się nabywa w procesie kształcenia zawodowego, opisanych zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji i obejmujących:

- kształcenie wspólne dla wszystkich zawodów,

- kształcenie wspólne w obszarze kształcenia budowlanego (B), stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie – PKZ (B.k) lub grupie zawodów – PKZ (B.c),

- kształcenie właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach – B.30. (Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowanie dokumentacji przetargowej i B.33. (Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych) oraz w ograniczonym zakresie – odpowiadającym wymaganiom części pisemnej egzaminu zawodowego kwalifikacji B.16. (Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich), B.18. (Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich) i B.20. (Montaż konstrukcji budowlanych). Natomiast pełny zakres treści kształcenia dla kwalifikacji B.16., B.18. i B.20. (odpowiadający wymaganiom części pisemnej i części praktycznej egzaminu zawodowego) może być przedmiotem zainteresowania Turnieju Budowlanego „Złota Kielnia” organizowanego dla uczniów zasadniczych szkół budowlanych.

     3. W związku z nowa podstawą programową kształcenia w zawodach organizator OWiUB rozważa ograniczenie we wniosku, na podstawie § 112 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn.zm.), dot. podania do publicznej wiadomości wykazu turniejów i olimpiad tematycznych związanych z wybranym obszarem kształcenia zawodowego, których laureaci i finaliści będą zwolnieni z części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w 2016 r. na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty, uprawnień dla Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych do czterech zawodów:

     - technik budownictwa,

     - technik drogownictwa,

     - technik dróg i mostów kolejowych,

     - technik renowacji elementów architektury,

pomijając dotychczasowe uprawnienia dla uczniów biorących udział w Olimpiadzie i kształcących się w zawodach:

     - technik urządzeń sanitarnych,

     - technik budownictwa wodnego.

     Koncepcja dostosowania programu OWiUB do nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach będzie jeszcze przedmiotem obrad Rady Naukowej Komitetu Głównego OWiUB w końcu listopada br., która też przyjmie ostateczne wytyczne dla zespołu przygotowującego tematy na zawody okręgowe i centralne. Należy spodziewać się, że forma arkuszy z tematami zostanie utrzymana. Może jednak być w nich zawarta mniejsza liczba tematów (zadań), ale za większą liczbę punktów – zadania przekrojowe z bardziej niż dotychczas uszczegółowionymi kryteriami oceny dla Zespołów Sprawdzających Centralnego Jury Zawodów. Kwalifikacja uczestników na zawody III stopnia nastąpi tak jak w poprzedniej edycji centralnie wg regulaminowych kryteriów. Na zawody okręgowe i centralne wstępnie są planowane liczby miejsc takie jak w XXVII OWiUB: 691 – zawody II stopnia i 82 – Finał Centralny.

     Kolegium Pełnomocników pozytywnie zaopiniowało przyjęty we wrześniu br. przez organizatora Olimpiady „Kodeks sponsoringu Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych”. Sponsoring Olimpiady pozwala podmiotom zwłaszcza sektora prywatnego na aktywne uczestnictwo w rozwijaniu edukacji, jak i na budowę własnego wizerunku jako podmiotu inwestującego w edukację i czerpiącego korzyści z jej rozwoju. Celem Kodeksu jest przestrzeganie zasad współpracy opartej na wzajemnym zaufaniu i dobrej wierze, towarzyszących wszystkim działaniom sponsorów i sponsorowanych prowadzonym w ramach ich partnerstwa. Kodeks wyróżnia trzy grupy sponsorów wg ich rangi: Sponsorzy Generalni OWiUB, Sponsorzy Finału Centralnego OWiUB i Sponsorzy Etapu Okręgowego OWiUB. Postanowienia Kodeksu mają służyć pogodzeniu interesów podmiotów sektora prywatnego z realizacją przez Organizatora zadania publicznego jakim jest Olimpiada.

     Podczas obrad została zaprezentowana koncepcja przeprowadzenia w Warszawie XXVIII Finału Centralnego OWiUB. Przeprowadzenie zawodów zaplanowano w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej, a uroczystość ogłoszenia wyników w warszawskim Zespole Szkół Architektoniczno-Budowlanych i Licealnych. Z uwagi na wysokie koszty organizacji Olimpiady w stolicy kluczową sprawą pozostaje włączenie się do przygotowania tej imprezy władz miasta. Aktualnie trwają negocjacje w tym względzie.

     Rangę tegorocznym obchodom Dnia Edukacji Narodowej w Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Budowlanych nadało przyznanie przez Ministra Edukacji Narodowej trojgu szczególnie zasłużonych dla Olimpiady nauczycieli najwyższych resortowych wyróżnień – Medali Komisji Edukacji Narodowej.